dr inż. Justyna Żerańska dyrektor generalna
Polska jest aktualnie 11. największym eksporterem kosmetyków. Co drugi produkt kosmetyczny „made in Poland” trafia na rynki zagraniczne. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego od ponad 20 lat aktywnie wspiera promocję polskich firm na arenie międzynarodowej. Jako organizacja branżowa aktywnie angażuje się w programy, konsultacje czy wydarzenia, których zadaniem jest ułatwienie ekspansji polskich produktów kosmetycznych za granicę. Współpracując ściśle z Ministerstwem Rozwoju i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Cosmetics Europe oraz wydziałami ekonomicznymi niektórych ambasad, nasza organizacja podejmuje działania mające na celu eliminację barier handlowych i stymulowanie rozwoju polskiego sektora kosmetycznego w skali globalnej.
Jednym z głównych obszarów naszej działalności jest wspieranie firm członkowskich w eksporcie poprzez wystawianie certyfikatów oraz udzielanie wsparcia informacyjnego i kontaktowego. Nasze starania prowadzą do ułatwiania wymiany handlowej i promowania polskich produktów kosmetycznych na arenie międzynarodowej.
Znoszenie barier
Znoszenie barier regulacyjnych i budowanie relacji na rynkach poza unijnych
Związek od 2021 r. jest aktywnym członkiem grupy SCT International Cosmetics Europe, zajmującej się regulacjami na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza krajów poza UE. Uczestnictwo w pracach grupy znacznie ułatwia wymianę doświadczeń, a także zapewnia dostęp do wiedzy na temat wymagań regulacyjnych na różnych rynkach, co jest niezwykle cennym wsparciem dla firm członkowskich. Związek bierze aktywny udział w zgłaszaniu i przeciwdziałaniu barierom regulacyjnym na rynkach eksportowych oraz prowadzeniu skutecznej wymiany informacji między instytucjami UE i Polski, wspierając w ten sposób działania Ministerstwa Rozwoju i Technologii w eliminacji barier handlowych.
Znoszenie barier regulacyjnych w eksporcie
Chiny – certyfikat GMP jako sukces związku
Indywidualne próby wejścia przedsiębiorców na tradycyjny rynek chiński pokazały, że certyfikat GMP wystawiany przez polskie władze nie jest akceptowany. Uwidoczniły też szereg innych problemów i barier.
Związek niezwłocznie podjął działania mające na celu dostosowanie treści certyfikatu. Dzięki współpracy z Cosmetics Europe udało się uzyskać wiedzę, jak powinien wyglądać certyfikat, jakie dane musi zawierać. Opracowaliśmy treść, którą przekazaliśmy do Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W działaniach branżę wsparło Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Dzięki negocjacjom pod przewodnictwem związku udało się wypracować finalną wersję dokumentu, akceptowaną przez stronę chińską. Firmy mogą aplikować o jego wydanie w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych. Certyfikat GMP wydawany przez nadzór to warunek, jaki postawiła strona chińska znosząc wymóg badań na zwierzętach dla zwykłych produktów kosmetycznych (wymóg został utrzymany dla kategorii produktów specjalnych) udostępnianych na rynku tradycyjnym. Ten krok to duże możliwości eksportowe dla naszego sektora.
Stany Zjednoczone – The Modernization of Cosmetics Regulation Act
Ustawa MoCRA – The Modernization of Cosmetics Regulation Act, to nowa regulacja, która według ekspertów stanowi najbardziej znaczące rozszerzenie uprawnień amerykańskiej Food and Drug Administration (FDA) w zakresie regulacji kosmetyków od ponad osiemdziesięciu lat.
Związek od początku aktywnie śledził ten proces legislacyjny, uczestniczył w spotkaniach z ekspertami i informował firmy o postępach prac. W celu maksymalnego wsparcia firm w zrozumieniu nowych przepisów, zorganizowaliśmy webinarium z udziałem ekspertów z The Personal Care Products Council (PCPC), wiodącego amerykańskiego stowarzyszenia branżowego. Dzięki takiemu pro aktywnemu działaniu, członkowie związku otrzymali cenne informacje i wskazówki dotyczące nowych przepisów oraz mogli lepiej przygotować się do zmian i wyzwań związanych z eksportem produktów kosmetycznych do Stanów Zjednoczonych. Przygotowanie przewodnika, a także wsparcie konsultacyjne pomogło firmom w łatwiejszym zrozumieniu nowych realiów.
Wielka Brytania – nowe relacje od 2021 r.
Od 1 stycznia 2021 r., po zakończeniu okresu przejściowego, eksport kosmetyków do Wielkiej Brytanii przestał opierać się o dotychczasowe regulacje ustalone w ramach Unii Europejskiej.
Związek już od 2020 r. przygotowywał firmy na mające się zmienić warunki m.in. poprzez wydanie przewodnika „Brexit – kluczowe zmiany dla branży kosmetycznej” czy prowadzenie webinarów z ekspertami. W okresie największych zmian wspierał członków w odpowiedziach na najbardziej nurtujące pytania. Poprzez utrzymywanie relacji nawiązanych na poziomie Cosmetics Europe, pozostawaliśmy w regularnym kontakcie z brytyjską organizacją CTPA –The Cosmetic, Toiletry and Perfumery Association. Dzięki dostępowi do wiedzy i możliwości wyjaśnienia wszelkich wątpliwości przedsiębiorcy mogli szybciej i łatwiej zaadaptować się do nowych wymagań rynku brytyjskiego, wymagań dla Safety Assessorów czy dokonać wyboru osoby odpowiedzialnej w UK oraz rejestracji produktów w SCPN. Dzięki tak dobremu przygotowaniu branży, kosmetyki importowane z Polski o wartości 288,3 mln EUR stanowiły w 2021 r. 5,4% importu kosmetyków do Wielkiej Brytanii, co dało Polsce wysokie 7. miejsce wśród dostawców na tym rynku.
Składnikowe rozbieżności między Unią Europejską a Wielką Brytanią
Im więcej czasu upływa od momentu wyjścia Wielkiej Brytanie z UE, tym więcej pojawia się rozbieżności między regulacjami dla składników w brytyjskim rozporządzeniu kosmetycznym. Wielkiej Brytanii nie udało się dotrzymać niektórych terminów, np. ostatniego Omnibusa IV (Lilial, Pirytonian cynku) oraz październikowego terminu (2021 r.) dla dwutlenku tytanu. W rezultacie regulacje dotyczące tych składników, które obowiązują w Unii Europejskiej, nie mają jeszcze zastosowania w Wielkiej Brytanii, co może prowadzić do dalszych różnic. Eksperci związku cały czas monitorują toczące się procesy i informują firmy członkowskie.
Wojna Federacji Rosyjskiej w Ukrainie
Związek od początku śledził tę historyczną sytuację. Jako część branży na co dzień bliskiej konsumentom, tworzącej i produkującej artykuły pierwszej potrzeby, opublikowaliśmy apel wyrażający sprzeciw i potępiający działania wojenne prowadzone w Ukrainie przez władze Federacji Rosyjskiej. Wystosowaliśmy również prośbę do wszystkich firm z branży o zaprzestanie wymiany handlowej z Federacją Rosyjską i Białorusią.
Białoruś – wpływ sytuacji na granicy na branżę i łańcuchy dostaw
Napięta sytuacja na granicy Białorusi miała istotny wpływ na branżę kosmetyczną oraz łańcuchy dostaw w latach 2021-2022. Branża obawiała się wystąpienia następujących barier: zablokowania tranzytu kolejowego towarów z Chin, zagrożenia licznych dostaw, także tych surowcowych, wydłużenia czasu potrzebnego na dostarczenie towarów z uwagi na kolejki na granicy; blokady importu papieru z Białorusi czy ograniczenia dostaw gazu ziemnego. Pogłębiające się napięcia na granicy polsko-białoruskiej mogły przełożyć się na ograniczenia w dostępności przewoźników i wysokie stawki transportowe do obsługi tras paneuropejskich.
Na prośbę Ministerstwa Rozwoju i Technologii przeprowadziliśmy pilne konsultacje z firmami w celu ustalenia potencjalnego wpływu sytuacji na granicy z Białorusią na stabilność łańcuchów dostaw w sektorze kosmetycznym. Związek wspierał resort we wszystkich działaniach podejmowanych w celu niedopuszczenia do rozwoju sytuacji niekorzystnej dla firm z branży kosmetycznej.
Turcja – zmiana wymagań regulacyjnych na wniosek KE
Związek czynnie wspierał przygotowanie reprezentantów Ministerstwa Rozwoju i Technologii do udziału w spotkaniach MAAC (Market Access Advisory Committee), podczas których dyskutowano nad barierami na rynku tureckim istotnymi dla branży kosmetycznej. Zebranie opinii firm członkowskich pozwoliło wypracować szeroką argumentację w celu poparcia stanowiska branży z krajów UE.
Do najważniejszych kwestii podniesionych na prośbę związku należy zaliczyć m.in. rejestrację kosmetyków na podstawie kodu kreskowego – według tureckich regulacji każdy kod kreskowy może być zarejestrowany tylko raz. Podejście to wprowadzało wiele komplikacji i obciążeń, ponieważ nie pozwalało na rejestrację gamy produktów do makijażu, które mają ten sam kod kreskowy. Kolejną istotną barierą stała się rozbieżność w interpretacji definicji kosmetyku między stroną turecką a regulacjami UE. Innym ograniczeniem stały się także żądania strony tureckiej dostarczania świadectwa analizy w celu udowodnienia oświadczeń „free-from”.
Brazylia – konieczność tłumaczenia składu INCI
Od 2021 r. Brazylia jest jedynym krajem, który domaga się „tłumaczenia” INCI na język portugalski. Jest to niefortunny regres dla naszego sektora, ponieważ naruszył zasadę globalnej nomenklatury i ustanowił potrzebę opracowania i utrzymywania na bieżąco dedykowanej bazy danych nazw chemicznych przetłumaczonych na język portugalski.
We współpracy z Cosmetics Europe zgłosiliśmy uwagi do tego projektu bezpośrednio do WTO, na naszą prośbę uwagi do tego projektu zgłosiło również Ministerstwo Rozwoju i Technologii na posiedzeniu MAAC. Takie zaangażowanie sprawiło, że udało się osiągnąć pewne ustępstwa (w tym możliwość zapewnienia tłumaczenia za pomocą kodu QR) oraz przesunięcie terminu wymagań o 2 lata (na listopad 2023 r.).
Irak – wprowadzenie zmian w systemie rejestracji kosmetyków
Władze Iraku wprowadziły obligatoryjną rejestrację producentów i dostawców z krajów eksportujących, od 1 lutego 2021 r. świadectwo rejestracji jest obowiązkowe również dla branży kosmetycznej. Wszyscy producenci lub dostawcy działający w tej kategorii są zobowiązani do uzyskania Certyfikatu Rejestracji, wnioski o pozwolenie na przywóz towarów bez ważnego świadectwa rejestracji są automatycznie odrzucane.
Projekt, a także jego wpływ na branżę kosmetyczną, był analizowany na poziomie Cosmetics Europe, gdzie przygotowano stanowisko do władz Iraku. Dzięki temu mogliśmy przygotować firmy na konieczność certyfikacji, a także przedstawić mechanizmy tego procesu.
Korea Południowa
Problem dotyczył skomplikowanych procedur rejestracji importowanych kosmetyków w koreańskim systemie Electronic Data Interchange. Wymóg ten dotyczył wyłącznie importerów. Główne zastrzeżenia dotyczące dostępu do kosmetyków dotyczyły m.in. różnic w zakresie dozwolonych i zakazanych składników stosowanych w produktach kosmetycznych, obowiązkowego specjalnego oznakowania opakowań kosmetyków, rozszerzania systemu klasyfikacji kosmetyków oraz konieczności składania raportów do Korea Pharmaceutical Trade Association jeszcze przed wstępną odprawą celną.
Związek zebrał opinie od firm członkowskich na temat opisanych barier, które zostały przedyskutowane na prośbę polskich reprezentantów podczas spotkania komitetu MAAC.
Promocja branży – targi międzynarodowe
Od 12 lat Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego jest ważną częścią programu promocji branży kosmetycznej na rynkach zagranicznych. Ilekroć nasza organizacja otrzymuje zaproszenie do aktywnego zaangażowania się w wydarzenia czy konsultacje, których celem jest ułatwienie ekspansji polskich produktów kosmetycznych za granicą, tylekroć dokłada wszelkich starań, by jeszcze bardziej wypromować markę „Polska Cosmetics”.
Między 5 a 7 października 2021 roku odbyła się 25. edycja targów Beautyworld Middle East Dubai 2021. Była to pierwsza po 2 latach impreza targowa przemysłu kosmetycznego i pierwsza realizowana w postcovidowej rzeczywistości, z maseczkami na twarzy, w reżimie sanitarnym. Związek, jak zawsze, towarzyszył organizatorowi stoiska narodowego we wszystkich przygotowaniach, a podczas targów wystąpił w roli reprezentanta niezbędnego tam, gdzie potrzebny jest głos całego sektora.
Na bieżąco informowaliśmy i wspieraliśmy rekrutację firm na stoisko, służyliśmy doświadczeniem firmie BERM, wykonawcy stoiska i opracowywaliśmy prezentację o polskim rynku. Podczas samych targów związkowa delegacja – Blanka Chmurzyńska-Brown i Justyna Żerańska – dbała o wizerunek wszystkich spośród 70 przedsiębiorców wystawiających się w różnych halach targowych. Prezentacja dotycząca charakterystyki naszego rynku i super mocy przedsiębiorców z Polski cieszyła się dużym powodzeniem, a jej echa pojawiły się w publikacjach medialnych pojawiających się w arabskojęzycznych mediach.
Drugą postcovidową imprezą targową, w której uczestniczył związek, był Cosmoprof Worldwide Bologna, odbywający się od 28 kwietnia do 1 maja 2022 roku. Pierwszego dnia targów, podczas otwarcia stoiska narodowego, Blanka Chmurzyńska-Brown przedstawiła silne strony polskiego rynku kosmetycznego. Pokazała dynamikę zmian rynku wewnętrznego, konkurencyjność sektora oraz pozycję polskich przedsiębiorców na tle całego rynku oraz najnowsze wyniki eksportowe: wpływ pandemii covid oraz potencjalne skutki ataku Rosji na Ukrainę.
W tej edycji wydarzenia reprezentacja przedsiębiorców znad Wisły była bardzo liczna – Polska znalazła się na 2. miejscu pod względem liczby wystawców z całego świata, tuż po Korei Południowej. Dlatego też w skład delegacji związku weszły jeszcze Justyna Żerańska i Lidia Lukowska, których zadaniem były m.in. spotkania z przedstawicielami 80 związkowych firm.
21 i 22 czerwca 2022 roku w Kielcach odbyła się pierwsza edycja kontraktacji dla branży kosmetycznej i farmaceutycznej, organizowana przez Targi Kielce pod nazwą SLAVIC B2Beauty. Wydarzenie dało szansę organizacji spotkań w dwóch strefach – producentów i kupców oraz skorzystania z pomocy ekspertów doskonale zorientowanych w zagranicznych rynkach i specjalizujących się w systemach prawnych gospodarek z całego świata.
Związek od początku wspierał organizatorów, informując firmy członkowskie o poszczególnych etapach przygotowań wydarzenia. Podczas otwarcia targów Lida Lukowska wygłosiła dla uczestników prezentację dotyczącą mocnych stron polskiego rynku i rodzimych przedsiębiorców.
Podczas 26. edycji targów Beautyworld Middle East w Dubaju (31 października – 1 listopada), do których związek przygotowywał firmy członkowskie przez kilka miesięcy, Blanka Chmurzyńska-Brown po raz piąty otworzyła stoisko narodowe prezentacją na temat polskiego sektora kosmetycznego. Wśród innych ekspertów tego wydarzenia pojawili się także przedstawiciele Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz ekspert ds. rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Gulf Business Link LLC.
W tej edycji targów polskie firmy wypadły świetnie na tle pozostałych uczestników. Polska delegacja pojechała do Dubaju po raz 14 i tym razem liczyła w sumie 65 przedsiębiorstw. Jak zawsze pozostałe dni targowe były wypełnione spotkaniami i rozmowami z firmami członkowskimi.
15 listopada 2022 roku Blanka Chmurzyńska-Brown w formule zdalnej wzięła udział w otwarciu misji gospodarczej połączonej z edycją targów Cosmoprof Asia. Organizatorem spotkania była Polska Agencja Inwestycji i Handlu. To właśnie w singapurskiej siedzibie PAIH odbyło się spotkanie, które przyciągnęło blisko 50 gości, w tym 20 uczestników misji – firmy kosmetyczne, dystrybutorów i wszystkich zainteresowanych kosmetykami made in Poland. Gośćmi honorowymi byli: Lee Pang, prezeska ASEAN Cosmetics Association, Andrew Gan, prezydent branżowej organizacji w Singapurze i Tomasz Szymczak, dyrektor centrum eksportu PAIH. Krótkie wystąpienie dyrektor generalnej związku skoncentrowane było wokół mocnych stron polskich producentów i wątków łączących ich z rynkami dalekowschodnimi.
Od 16 do 20 marca 2023 odbywały się 54. targi Comoprof Worldwide Bologna. W tej edycji po raz pierwszy od dawna zabrakło polskiego stoiska narodowego, ale nie zabrakło polskiej reprezentacji – w tym delegacji związku. Po raz pierwszy na zaproszenie organizatora targów prezentacja na temat polskiego rynku w wykonaniu Blanki Chmurzyńskiej-Brown znalazła się w głównej agendzie Cosmo Forum. 17 marca dyrektor generalna związku scharakteryzowała dla słuchaczy polski rynek kosmetyczny, przedstawiła jego wartość, potencjał produkcyjny i eksportowy polskich firm. Tego dnia delegacja związku wystąpiła dwukrotnie. Po raz pierwszy na scenie World Massage Meeting, a drugi przed bardziej wyselekcjonowanym gronem słuchaczy – podczas seminarium „Innovation in cosmetics. Focus Polonia”, na zaproszenie konsul generalnej RP w Mediolanie, Anny Golec-Mastroianni. Blanka Chmurzyńska-Brown uczestniczyła w dyskusjach obok gości takich, jak Samantha Raimondi (Cosmoprof), Gian Andrea Positano (Cosmetica Italia), Rocco Marcuccio (Confindustria Emilia Romagna), Stella Smejda (PAIH) czy Małgorzata Ostrowska (Maurisse). Opowiedziała, czym wyróżnia się branża kosmetyczna w Polsce i jakie są najnowsze dane, określające jej kondycję.
Certyfikaty eksportowe
Już od prawie 10 lat wychodzimy naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom firm członkowskich. Na podstawie procedury legalizacyjnej wypracowanej wraz z Krajową Izbą Gospodarczą, wystawiamy tzw. miękkie certyfikaty eksportowe. Są to dokumenty, które ułatwiają eksport do krajów poza UE. W większości przypadków są to wręcz wymagane dokumenty przez kraje docelowe, celem zarejestrowania produktów przed ich wprowadzeniem do obrotu.
W związku z rosnącym zainteresowaniem certyfikatami na inne produkty niż kosmetyki związek rozszerzył zakres usług. Od stycznia 2023 r. firmy członkowskie mogą uzyskać również certyfikaty CFS na mieszaniny chemiczne i na detergenty. Bez wątpienia jest to korzyść dla tych firm, które w swoim portfolio posiadają detergenty i różnego rodzaju produkty, klasyfikowane jako mieszaniny chemiczne np. kleje do rzęs, płyny do oczyszczania pędzli itp. Firmy członkowskie mogą też wnioskować o certyfikat CFS na masy kosmetyczne (mieszaniny chemiczne).
Współpraca firm członkowskich i związku na tym polu przynosi wspaniałe rezultaty. Przez ostatnie kilka lat utrzymujemy bardzo wysoki poziom liczby wystawianych certyfikatów eksportowych. W 2021 r. wydaliśmy imponującą liczbę 604 certyfikatów, w 2022 r. było to 575 dokumentów, a w 2023 r. osiągnęliśmy kolejny rekordowy wynik – 639 certyfikatów.
2021
2022
2023
Łącznie w latach 2021-2023 wydaliśmy aż 1818 certyfikatów, umożliwiając naszym firmom eksport do ponad 90 krajów na całym świecie.
Rodzaj certyfikatu | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
BSE | 88 | 81 | 89 |
CFS | 467 | 442 | 520 |
GMP | 41 | 46 | 26 |
HC | 8 | 6 | 4 |
łącznie | 604 | 575 | 639 |
Top 11 krajów do których wystawiliśmy certyfikaty:
Kuwejt | 328 |
Wietnam | 200 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | 164 |
Korea Południowa | 122 |
Maroko | 76 |
Chiny | 63 |
Palestyna | 62 |
Jordania | 59 |
Chile | 56 |
Tunezja | 51 |
Izrael | 45 |
Certyfikaty eksportowe to doskonały przykład skutecznej współpracy, która stanowi klucz do rozbudowy i ekspansji naszych firm członkowskich na nowe rynki międzynarodowe.
Spotkania, szkolenia, webinary
- Access2Market – eksportowe okno na świat
W ramach wsparcia eksportu naszych firm zorganizowaliśmy webinar zapoznający firmy członkowskie z portalem Access2Market oraz działaniami polskiej administracji na forum UE i WTO w zakresie eliminacji barier w polskim handlu z krajami pozaunijnymi. Spotkanie poprowadził Grzegorz Sinacki, Główny Specjalista z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, który aktywnie uczestniczy w zgłaszaniu barier eksportowych z branży kosmetycznej. Uczestnicy pogłębili swoją wiedze na temat portalu Access2Market czyli bezpłatnego portalu Komisji Europejskiej, który pomaga unijnym, w tym polskim podmiotom gospodarczym, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom w ekspansji międzynarodowej.
- Handel zagraniczny w nowej rzeczywistości
Wzięliśmy czynny udział w spotkaniu organizowanym przez Santander Bank Polska dotyczącym nowej rzeczywistości handlu zagranicznego. Blanka Chmurzyńska-Brown wraz z przedstawicielami firm członkowskich YOPE Sp. z o.o. i Dr Irena Eris w ciekawej dyskusji podsumowała wpływ pandemii na rozwój polskiego eksportu, omówiono także wyzwania przed jakimi stoi branża. Santander Bank Polska wspólnie z Google zaprezentował praktyczne narzędzia, które pozwalają firmom rozwijać handel zagraniczny.
- Rejestracja produktów na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Związek zorganizował webinar z udziałem Dubai Municipality – jednej z największych rządowych instytucji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, odpowiedzialnej za rozwój w zakresie inteligentnych projektów i usług. ZEA są ważnym kierunkiem eksportowym dla polskiej branży kosmetycznej, dlatego celem webinaru było dostarczenie praktycznych informacji i wskazówek dla firm zainteresowanych eksportem do tego regionu. Eksperci przedstawili proces rejestracji produktów, wymagane dokumenty oraz najnowsze przepisy i procedury obowiązujące w ZEA. Wyjątkowo praktyczne podejście ekspertów, które krok po kroku przeprowadziło uczestników przez proces rejestracji produktu kosmetycznego w portal MONTAI, spotkało się z uznaniem uczestników. Mieli oni również okazję dowiedzieć się o potencjalnych wyzwaniach i możliwościach związanych z rynkiem kosmetycznym tego kraju.
- Ruszamy na podbój rynków państw ASEAN – podpisanie memorandum o współpracy
18 stycznia 2022 r. ówczesny prezes PAIH Krzysztof Drynda i Członek Zarządu Grzegorz Słomkowski, dyrektor generalna Kosmetycznych, Blanka Chmurzyńska-Brown i przewodnicząca ASEAN Cosmetics Association (ACA), pani Lee Pang podpisali Memorandum o współpracy pomiędzy organizacjami.
Umowa ta stworzyła ramy do dalszego rozwoju sektorów kosmetycznych z Polski i Azji Południowo-Wschodniej. Dla członków związku jest to szansa i gwarancja jeszcze większego wsparcia w ekspansji na rynki krajów ASEAN.
- Misja przyjazdowa Beauty Forum 2022 w Warszawie
Misja przyjazdowa Beauty Forum 2022 w Warszawie była niezwykle istotnym wydarzeniem dla promocji polskich marek kosmetycznych na arenie międzynarodowej. Na spotkaniu byli obecni kupcy z Malezji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kazachstanu, Kirgistanu i Egiptu. To potwierdziło zainteresowanie polskimi produktami kosmetycznymi na światowych rynkach. Ważnym elementem misji było spotkanie w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, współprowadzone przez eksperta związku, które pozwoliło na zaprezentowanie polskiej branży kosmetycznej, a także wymianę doświadczeń między polskimi producentami, a międzynarodowymi kupcami. Pierwszego dnia uczestnicy spotkania mieli także możliwość odwiedzenia trzech polskich firm kosmetycznych, zrzeszonych w związku: Mokosh, HiSkin Sp z.o.o. oraz Verona Cosmetics Professional Sp. z.o.o. Każde spotkanie obejmowało prezentację produktów oraz oprowadzenie po zakładzie produkcyjnym. Całe wydarzenie było kluczowe dla promocji polskiego przemysłu kosmetycznego na arenie międzynarodowej, umożliwiając firmom nawiązanie kontaktów handlowych oraz prezentację swoich produktów przed międzynarodowymi kupcami.
- Chiny i wymagania CSAR
Razem z ambasadą, PAiH oraz EU SME Centre i EU Chamber of Commerce współorganizowaliśmy webinar dotyczący rynku chińskiego. Dzięki zebraniu głosu firm członkowskich agenda spotkania została dostosowana do potrzeb polskiej branży kosmetycznej. Uczestnicy spotkania mogli poszerzyć swoją wiedze z zakresu chińskich regulacji, w szczególności: procesu rejestracji CSAR, uznawania oświadczeń i metod dotyczących skuteczności, oznakowania produktów kosmetycznych, testów na zwierzętach czy sprzedaży typu cross-border e-commerce.
- Spotkanie z Ambasadą Chin
16 maja 2023 r. w siedzibie związku odbyło się spotkanie z przedstawicielami Ambasady Chin w Polsce. Przedmiotem rozmowy, w której uczestniczyły Blanka Chmurzyńska-Brown i Justyna Żerańska, było znoszenie barier w handlu międzynarodowym, czyli jedno z kluczowych zadań, realizowanych przez związek na rzecz branży w obszarze eksportu. Spotkanie było ważnym etapem relacji z władzami chińskimi, dzięki którym mamy szansę dyskutować o konkretnych utrudnieniach w dostępie do rynku chińskiego dla polskich firm.
- Forum Biznesu „Tu zaczyna się eksport”
PAIH Forum Biznesu było wydarzeniem organizowanym dla sektora MŚP i jego partnerów –przedstawicieli regionów oraz instytucji rozwoju. Podczas wydarzenia nie zabrakło debaty poświęconej branży kosmetycznej. W dyskusji „Kosmetyki Made in Poland – kierunki rozwoju branży”, moderowanej przez Stellę Smejdę, ekspertkę ds. branży kosmetycznej z PAIH uczestniczyła dyrektor generalna związku, Blanka Chmurzyńska-Brown oraz Patrycja Lisikiewicz z ZBH w ZEA, Maja Justyna z ZBH w Singapurze, Wojciech Łopatkiewicz z ZBH w Madrycie i Aleksandra Gromnicka z ZBH w Szwecji. Spotkanie było niepowtarzalną okazją do osobistego spotkania z ekspertami z ponad 70 rynków zagranicznych, szczególne z Biur Handlowych PAIH. zdobycia praktycznej wiedzy i cennych kontaktów biznesowych.
- Czy MoCRA zmieni obraz regulacyjny UE vs USA
Zorganizowaliśmy szkolenie prowadzone przez ekspertów z The Personal Care Products Council (PCPC), będącej wiodącym amerykańskim stowarzyszeniem branżowym, reprezentującym 600 firm kosmetycznych. Uczestnicy spotkania mogli zapoznać się z najnowszymi informacjami dotyczącymi ustawy MoCRA, eksperci omówili potencjalne zmiany w regulacjach dotyczących kosmetyków oraz ich wpływ na działalność firm kosmetycznych operujących na rynku USA. Firmy miały okazję dowiedzieć się, jakie konkretne kroki należy podjąć, aby dostosować się do ewentualnych zmian regulacyjnych i jakie będą długoterminowe konsekwencje dla branży kosmetycznej.
Aktywności na arenie międzynarodowej
Związek działa aktywnie na arenie międzynarodowej, podejmując konkretne działania w celu reprezentowania interesów branży kosmetycznej.
W ramach Cosmetics Europe przekazujemy firmom członkowskim stanowiska dotyczące kluczowych tematów, takich jak międzynarodowe regulacje dotyczące produktów kosmetycznych czy obszary nieobjęte dotychczas przepisami. Aktywnie uczestniczymy również w konsultacjach zmian prawnych zarówno w Unii Europejskiej, jak i w krajach poza UE, zabierając głos w procesach legislacyjnych oraz przygotowując stanowiska do organizacji takich jak WTO czy spotkania MAAC.
Pośrednio, poprzez udział w pracach Konfederacji Lewiatan, uczestniczymy w pracach Business Europe, przekazując Lewiatanowi stanowiska do tematów obsługiwanych przez tę organizację. Dzięki temu firmy członkowskie związku mają lepszy wpływ na politykę europejską i decyzje UE, które oddziałują na przedsiębiorców w Polsce.