U progu kadencji 2021-2023 Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego stanął w obliczu kilku nowych i kilku znanych już sobie wyzwań.
Duża aktywność regulatora unijnego sprawiła, że realna stała się wizja rozległych zmian w obszarze produktów i ich opakowań oraz ich transformacja w kierunku ekologicznej zrównoważoności. Na znaczeniu zaczęło zyskiwać także hasło „essentiality of products”, grożąc branży klasyfikacją kosmetyków na „niezbędne” i „nice to have”.
Era post-COVID-19 też przyniosła ze sobą kolejne problemy, m.in. w obszarach bezpośredniego styku z konsumentem. Znacząco i trwale zmienił się model handlu – e-commerce stał się nową normalnością. Coraz bardziej zaczęliśmy też odczuwać odwrót od wiedzy naukowej i eksperckiej, które w okresie pandemii diametralnie straciły na znaczeniu i stały się przedmiotem wielu dezinformacyjnych działań. Skutkiem ubocznym tego procesu stało się upolitycznienie nauki i oddanie pierwszeństwa emocjom w podejmowaniu decyzji, także politycznych. Słabnące zaufanie konsumentów do decydentów, ekspertów, przemysłu oraz niezaspokojone potrzeby i oczekiwania Europejczyków zaczęły wyznaczać kierunki polityk unijnych.
Wizja: Branża kosmetyczna w Polsce – najszybciej rozwijającym się przemysłem kosmetycznym w Europie w zrównoważony sposób
Misja: Budowanie świadomości branży jak odpowiedzialnej, etycznej, o wysokich standardach działania i zgodnej ze wszystkimi przepisami prawa, nowoczesnej, o dużej dynamice rozwoju, jako ważnego partnera biznesowego, wpływającego na gospodarkę, bez negatywnego wpływu na środowisko
Green Deal i wpływ sektora na środowisko
Produkt
Cele:
- Przygotowanie sektora kosmetycznego do zmian legislacyjnych i społecznych wynikających z Green Deal, Gospodarki o obiegu zamkniętym oraz idei zrównoważonego rozwoju
- Zapewnienie szerokiej gamy składników, w tym konserwantów
- Essentiality – zapewnienie postrzegania produktów kosmetycznych jako niezbędne
Obszary wpływu:
- Budowanie świadomości i edukacja firm członkowskich w powyższych obszarach
- Kształtowanie ładu legislacyjnego
- Budowanie postrzegania wizerunku kosmetyków jako niezbędnych
Biznes
Cele:
- Świadomy sektor kosmetyczny, gotowy do funkcjonowania w sposób zrównoważony i prośrodowiskowy
- Eksport – zapewnienie ciągłości finansowania wsparcia eksportu w latach 2023-2030
- Covid-19 impact – rozwiązania pomocowe z uwzględnieniem sektora kosmetycznego i jego potrzeb
- Zapewnienie jednolitego rynku UE (wymagania dotyczące odpadów, opakowań)
Obszary wpływu:
- Kształtowanie ładu legislacyjnego
- W eksporcie wspierając rozwój eksportu firm: edukować, szkolić, inspirować
- W Zielonym Ładzie zapewniając przygotowanie do zmian regulacyjnych: edukować, szkolić, inspirować
Konsument
Cele:
- Essentiality – kosmetyki postrzegane jako produkty niezbędne
- Wizerunek sektora kosmetycznego jako godnego zaufania konsumentów
- Szczególny nacisk na zmiany dotyczące deklaracji zielonych i środowiskowych
Obszary wpływu:
- Wzmacnianie świadomości dobrych praktyk reklamy wśród producentów
- Transparentność i wiarygodność branży: spójna strategia komunikacji zewnętrznej związku
- Edukacja konsumentów zgodnie z aktualną agendą komunikacji, z wykorzystaniem projektu Kosmopedia
Związek
Cele:
- Jedna silna organizacja kosmetyczna reprezentująca cały przemysł w Polsce
- Dążenie do jak największej reprezentacji rynku
- Utrzymanie zadowolenia i zaangażowania obecnych firm członkowskich
- Autorytet i siła ekspertyzy związku widoczne na forum Cosmetics Europe
Obszary wpływu:
- Nowoczesna i efektywna komunikacja na zewnątrz i do wewnątrz