Kosmopedia

You are here:

Monika Świt-Popławska starsza menedżerka ds. projektów organizacyjnych i konsumenckich

Od ponad 13 lat Kosmopedia to ważne narzędzie edukacji i komunikacji branży kosmetycznej z konsumentem. Portal i uzupełniająca go aplikacja zostały przygotowane w oparciu o wiedzę naukową i współpracę firm z branży kosmetycznej w Polsce i Europie.

To jedno z pierwszych i najobszerniejsze w kraju kompendium wiedzy o składnikach kosmetyków i innych tematach związanych z produktami kosmetycznymi.

Projekt jest odpowiedzią na oczekiwania firm członkowskich, które wielokrotnie zgłaszały problemy m.in. z:

  • rosnącym brakiem zaufania do nauki,
  • niedoinformowaniem, dezinformacją i brakiem rzetelnej wiedzy u dziennikarzy i twórców internetowych, piszących o kosmetykach,
  • szerzącymi się mitami konsumenckimi, nie mającymi potwierdzenia w badaniach naukowych.

Rozwój projektu 2021-2023

W ostatniej kadencji Kosmopedia nieustanie rozwijała swoją formułę i zakres działania. Poniżej przedstawiamy Państwu kamienie milowe projektu w latach 2021-2023.

2021
2021

Prezes UOKiK obejmuje projekt patronatem

Z inicjatywy biura związku we wrześniu 2021 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpatrzył wniosek i przyznał patronat Prezesa UOKiK portalowi Kosmopedia, który rok wcześniej przeszedł gruntowną przebudowę i rebranding. Odebraliśmy to jako czytelny sygnał: instytucje państwowe, w tym organy kontroli, rozumieją trudną sytuację użytkowników dóbr szybko zbywalnych, w tym kosmetyków, spowodowaną dezinformacją, mnogością nierzetelnych źródeł informacji itp. Patronat UOKiK to czytelny dowód na to, że narzędzie takie, jak Kosmopedia – darmowe, dostępne dla wszystkich, rzetelne – jest na polskim rynku potrzebne. 

2022
2022

Start aplikacji Kosmopedia

W marcu 2022 r. uruchomiliśmy aplikację Kosmopedia, jako narzędzie zintegrowane z internetowym serwisem.

Główną zaletą aplikacji jest możliwość szybkiego odszyfrowania składników z etykiet produktów kosmetycznych, np. podczas wizyty w sklepie. Aplikacja opisuje funkcje i rolę składników w kosmetyku – także tych z tzw. „czarnych list”, podkreślając bezpieczeństwo wszystkich i odwołując się do wiedzy naukowej.

Przez niespełna 2 lata aplikację pobrano blisko 50 000 razy.

2023
2023

Kosmopedia- platforma edukacyjna dla nowych grup

  1. Działania na rzecz podnoszenia świadomość ekologicznej konsumentów
    Jednym z celów Kosmopedii jest zwiększanie świadomości ekologicznej z zakresu segregacji odpadów kosmetycznych i ekologicznego używania kosmetyków wśród konsumentów. W ramach projektu w latach 2021-2023 przeprowadzone zostały kampanie społeczne, kształtujące wiedzę środowiskową konsumentów w duchu zrównoważonego rozwoju. Więcej na ten temat tutaj.
  2. Edukacja twórców internetowych z poprawnej weryfikacji informacji dotyczących kosmetyków
    W listopadzie 2023 r. w ramach projektu zorganizowano spotkanie pt. Fact-checking z Kosmopedią. Treści poruszane podczas webinaru były skierowane przede wszystkim do twórców internetowych, przedstawicieli działów marketingu i PR firm kosmetycznych i ich agencji, odpowiedzialnych za tworzenie briefów do kampanii promocyjnych. Celem tej inicjatywy było zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenia poprawnych treści nt. kosmetyków, jako podstawowej metodzie zapobiegania rozprzestrzeniania się dezinformacji. Zaprezentowano Kosmopedię jako jedno z narzędzi, z którego twórcy kontentu mogą korzystać, by zweryfikować fakty dotyczące kosmetyków. Więcej o tym wydarzeniu tutaj.

Aplikacja Kosmopedia

Apka inna niż wszystkie

Dostępne na rynku aplikacje mobilne stosują zasadę ostrożności i nie rekomendują produktów z całym wachlarzem składników dostępnych na rynku. Kosmopedia przyjmuje inny model działania. Uświadamia, dlaczego każdy produkt dostępny na półce sklepowej musi być bezpieczny dla użytkownika i zgodny z przepisami prawa. Konsumenci mają bowiem prawo wiedzieć, jak bardzo restrykcyjny i wieloetapowy jest proces badania i wprowadzania produktów kosmetycznych i ich składników na rynek europejski.

Jakia jest Kosmopedia? Co odróżnia ją od konkurencji?

  • TRANSPARENTNA: Źródło wiedzy o blisko 30 000 składnikach kosmetyków oraz innych tematach związanych z kosmetykami, oparte na dowodach naukowych i przygotowane w sposób zrozumiały dla konsumenta. Kosmopedia jest wolna od reklam i poleceń.
  • DEMOKRATYCZNA: Każdy użytkownik i każda firma kosmetyczna może wykorzystać ją zgodnie ze swoimi potrzebami lub pomysłami.
  • BEZPŁATNA: Darmowe narzędzie dla konsumenta i dla firm kosmetycznych (firmy nie ponoszą kosztów np. wgrywania kodów swoich produktów).
  • POMOCNA: Eksperckie wsparcie dla zewnętrznych i wewnętrznych sił sprzedażowych w każdej firmie. Dzięki Kosmopedii firmy budują wiarygodną komunikację produktową.

Rola firm w projekcie

Zaangażowanie członków w promocję treści edukacyjnych na Kosmopedii z roku na rok zwiększa zasięg i wiarygodność projektu. Z pomocą licznych partnerstw, nawiązanych w trakcie mijającej kadencji, portal stał się wysoko pozycjonowanym, wiarygodnym dla internautów serwisem informacyjnym.

Dzięki Kosmopedii branża kosmetyczna w Polsce jest w stałym, pogłębionym dialogu z klientami, a także profesjonalistami branży beauty, farmaceutami, retailerami, przedstawicielami handlu, dziennikarzami czy liderami opinii.

Konsumenci
Członkowie związku
Farmaceuci, Handlowcy
Profesjonaliści beauty
Dziennikarze, Liderzy opinni
Partnerzy
Sieci handlowe

Wiele firm członkowskich na stałe włączyło Kosmopedię do swoich planów komunikacji poprzez:

  • Linkowanie do portalu Kosmopedia i zamieszczenie informacji o nim na własnych brandowych i korporacyjnych stronach internetowych oraz w serwisach swoich partnerów,
  • Promocję Kosmopedii wspólnie z influencerami, blogerami, vlogerami współpracującymi w ramach różnych kampanii,
  • Zaangażowanie własnych ekspertów i liderów opinii w promocję projektu,
  • Włączenie różnych funkcjonalności Kosmopedii do planu edukacyjnego sił sprzedażowo-marketingowych firmy,
  • Zastosowanie treści z naszego serwisu jako źródła informacji dla działów obsługi klientów,
  • Aktywne korzystanie z różnych funkcjonalności Kosmopedii przez pracowników i partnerów.