Dobre Praktyki Reklamy

Jesteś tutaj:

Magdalena Turowska menedżerka ds. projektów regulacyjnych

Działania związane z Dobrymi Praktykami Reklamy Kosmetyków

Consumer Empowerment

Consumer Empowerment – Dyrektywa UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie

W ramach polityki konsumenckiej 30 marca 2022 r. Komisja opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie wzmocnienia pozycji konsumentów na potrzeby transformacji ekologicznej w ramach pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym. Nowe przepisy mają na celu poprawę jakości komunikacji produktów i zajęcie się problemem greenwashingu.

  • Z perspektywy sektora kosmetycznego istotne są przede wszystkim zmiany dotyczące dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych (UCPD). Rozszerzono wykaz cech produktu, co do których przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumentów w błąd – będzie on obejmował także skutki środowiskowe lub społeczne. Dodano do wykazu nowe praktyki, które w drodze indywidualnej oceny uznawane są za wprowadzające w błąd. Mowa tu m.in. o formułowaniu twierdzeń dotyczących ekologiczności związanych z przyszłą efektywnością środowiskową bez jasnych, obiektywnych i weryfikowalnych zobowiązań ani celów oraz bez niezależnego systemu monitorowania.
  • Związek aktywnie uczestniczył w pracach nad dyrektywą. Zbudowaliśmy relacje ze Stałym Przedstawicielstwem (PermRep) w Radzie, które pozwoliły nam skutecznie przekonać przedstawicieli PermRep do odrzucenia poprawek dotyczących podwójnej jakości produktów (Dual Quality) i wstępnego zatwierdzania oświadczeń (preapprovalu). Sukcesem okazało się nieuwzględnienie tych zagadnień w tekstach kompromisowych zarówno Rady jak i Parlamentu Europejskiego.
  • W 2023 r. zakończono prace na etapie rozmów trójstronnych (trilogów) Komisji, Rady oraz Parlamentu. W 2024 r. spodziewamy się dalszych prac nad projektem oraz publikacji aktu w pierwszym kwartale.

Green Claims Directive

Komisja Europejska 22 marca 2023 r. opublikowała projekt Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uzasadniania i komunikowania wyraźnych twierdzeń środowiskowych (dyrektywa w sprawie zielonych deklaracji) w celu ustanowienia wspólnych kryteriów przeciwdziałania greenwashingowi i wprowadzającym w błąd twierdzeniom dotyczącym środowiska. Propozycja Green Claims Directive podlega zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i Radę UE w ramach zwykłej procedury ustawodawczej (OLP).

Związek od początku aktywnie uczestniczy w każdym etapie prac:

  • W lipcu 2023 r. złożyliśmy stanowisko reprezentujące podejście branży do projektu Green Claims w konsultacjach publicznych Komisji Europejskiej. Stanowisko zostało wypracowywane w ramach grupy Claims, prowadzonej przez Związek oraz grupy Claims and Advertisement w Cosmetics Europe.
  • W drugiej połowie 2023 r. rozpoczęły się prace na poziomie Rady i Parlamentu. Działania związku skupiały się na możliwie najszerszym dotarciu z postulatami branży do decydentów politycznych w kraju i w Brukseli. Przekazywaliśmy nasze stanowiska polskim eurodeputowanym oraz Stałemu Przedstawicielstwu w Radzie. Nawiązaliśmy dialog z resortem wiodącym w kraju – Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz resortem wspierającym – Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

Założenia projektu Green Claims mogą być bardzo dotkliwie dla branży kosmetycznej. Oświadczenia marketingowe odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu innowacji i wspieraniu konkurencji, dlatego wypracowanie odpowiednich rozwiązań w ramach Green Claims jest bardzo ważne dla branży kosmetycznej.

Priorytetem dla branży kosmetycznej jest kwestia zmiany podejścia do weryfikacji oświadczeń środowiskowych. Komisja proponuje weryfikację ex ante dla wszystkich oświadczeń środowiskowych, czyli przez niezależne jednostki trzecie tzw. zewnętrznych weryfikatorów. Propozycja ta budzi szereg obaw, przede wszystkim o skuteczność takiej weryfikacji i zasadność jej przeprowadzenia, a także o koszty dla przedsiębiorców.

Związek w swoich stanowiskach proponował nowe brzmienie art. 10, opierające się na opracowaniu przez przedsiębiorców wewnętrznych procedur potwierdzania twierdzeń środowiskowych oraz audytach zewnętrznych tych procedur przeprowadzanych przez weryfikatorów, tak aby obciążenie biurokratyczne i koszty dla przedsiębiorców, a zwłaszcza MŚP, były jak najniższe. Nasze stanowisko zostało przekazane wszystkim kluczowym interesariuszom. Prace na poziomie Parlamentu i Rady będą toczyły się w kolejnych miesiącach 2024 r.

Współpraca z Radą Reklamy

W 2022 r. Rada Reklamy postanowiła rozszerzyć Kodeks Etyki Reklamy o zapisy dotyczące reklamy środowiskowej. Kodeks Etyki Reklamy to podstawowy dokument Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy. Członkowie związku są zobowiązani do przestrzegania kodeksu etyki Rady Reklamy. Związek aktywnie opiniował nowe zapisy dotyczące oświadczeń środowiskowych oraz aktywnie uczestniczył w spotkaniach grup roboczych.

Wśród arbitrów Rady Reklamy znajduje się trzech reprezentantów naszych firm członkowskich: Joanna Łodygowska, Szef Działu Komunikacji, Dr Irena Eris S.A., Agnieszka Kępińska-Sadowska, Dyrektorka ds. Komunikacji Korporacyjnej w firmie HALEON i Donata Wolińska, Chief Marketing Officer w firmie L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

Przewodniki, stanowiska związku

  • Przewodnik został zaktualizowany na podstawie nowo dostępnych materiałów dotyczących potwierdzania oświadczeń marketingowych, Karty i zasad przewodnich odpowiedzialnej reklamy i komunikacji marketingowej Cosmetics Europe oraz wytycznych dotyczących wykładni i stosowania dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych. Uzupełniona została sekcja borderline claims o komunikację dotyczącą niespłukiwanych żeli wodno-alkoholowych. Rozszerzyliśmy podrozdział o najlepszych praktykach dla dowodów potwierdzających oświadczenia. Przewodnik wzbogacony został o informacje w zakresie odpowiedzialności społecznej w reklamie, informacje na temat reklamy dla dzieci i młodzieży, promowania korzyści dla środowiska płynących z zastosowania produktów oraz rekomendacje przy współpracy reklamowej z influencerami.

  • Przewodnik techniczny stanowi wypracowane przez członków grupy roboczej Claims dobre praktyki dla wykorzystania deklaracji produkt wegański (wege) w komunikacji produktu kosmetycznego. Dokument może być pomocny dla producentów przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu omawianej deklaracji. Przewodnik odnosi się do różnych form słownych i graficznych deklaracji o znaczeniu produkt wegański.
  • Każda komunikacja produktu powinna być oceniana na zasadzie „case-by-case”, z uwzględnieniem wszystkich elementów prezentacji produktu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku omawianej deklaracji „nie zawiera silikonów”. Inaczej należy rozumieć to oświadczenie z perspektywy produktów do pielęgnacji skóry (emulsje), a inaczej w przypadku produktów do włosów tj. szampony, odżywki.

Wydarzenia związku dotyczące komunikacji produktowej

Regularnie edukujemy z różnych obszarów zasad dotyczących komunikacji, szczególnie w zakresie deklaracji marketingowych:

  • Scam, kryptoreklama, influencerzy. O czym warto wiedzieć będąc reklamodawcą?

Webinar odbył się 18 stycznia 2023 r. we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z ramienia UOKIK webinar poprowadziła pani Agnieszka Kowalska i Pan Krzysztof Lehmann. Podczas spotkania omówiono dobre praktyki oznaczania treści reklamowych w sieci, szczególnie w mediach społecznościowych.

  • Seminarium Akademia Legislacji Kosmetycznej

17 września 2022 r. oraz 31 maja 2023 r. odbyły się organizowane cyklicznie przez związek seminaria, zatytułowane Akademia Legislacji Kosmetycznej. Podczas Akademii poruszane są najważniejsze tematy z podstaw legislacji. Jednym z kluczowych tematów, który pojawił się w agendzie, była etyczna komunikacja produktów kosmetycznych. Akademia Legislacji Kosmetycznej to cykl, który zawsze cieszy się dużym zainteresowaniem. Ostatnie spotkanie online zgromadziło ponad setkę uczestników.

  • Współpraca z influencerami jak projektować działania marketingowe, aby nie wzbudzać wątpliwości organów regulacyjnych?

27 stycznia 2022 r. odbył się webinar z cyklu #OdpornyBiznes poświęcony współpracy z infuencerami. Spotkanie poprowadzili eksperci z Zespołu Prawa Konkurencji z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k. (DZP). Podczas spotkania wskazaliśmy, jak powinna wyglądać współpraca z influencerem i o co przedsiębiorcy powinni zadbać w zakresie reklamy produktów.

  • Cykl szkoleniowy skierowany do farmaceutów we współpracy z NAOS

W 2022 r. zespół związku przeprowadził cykl szkoleniowy we współpracy z firmą członkowską NAOS skierowany do farmaceutów. Jednym z kluczowych tematów była transparentna komunikacja i zrozumienie składu kosmetyków dla pełnej troski o pacjenta. Wszystkie spotkania w cyklu zgromadziły ponad 500 uczestników.

Udział w pracach Cosmetics Europe

Związek uczestniczył w pracach grupy CVCI Claims & Advertising.

Udział w pracach Cosmetics Europe umożliwia przedsiębiorcom w Polsce, głównie MŚP, wymianę informacji na forum europejskim odnośnie różnego rodzaju deklaracji marketingowych. W latach 2020-2023 pracowaliśmy wraz z Cosmetics Europe nad przewodnikiem precyzującym wspólne kryteria dla deklaracji marketingowych o charakterze środowiskowym. Na przełomie 2021 i 2022 r. trwały intensywne prace nad jego treścią na łamach grupy CVCI Claims & Advertising. Jednak publikacja materiału została wstrzymana pod zarzutem KE, że deklaracje środowiskowe nie podlegają pod prawo sektorowe.

Na bieżąco wymieniamy doświadczenia z Cosmetics Europe na temat toczących się projektów takich jak Green Claims, Consumer Empowerment, Digital Labelling, metodologii Product Environmental Footprit. Przygotowujemy wkłady do konsultacji stanowisk w tym zakresie, które przekazywane są interesariuszom na poziomie Komisji, Parlamentu i Rady oraz resortów wiodących w kraju.